top of page

TIDLIGERE UTSTILLINGER

Kristiansund Kunsthall inviterer til vernissage når vi nå åpner dørene til de nye lokalene med utstillingen Human days på Aiaia av Matilde Westavik Gaustad!!!

Det er en underforstått ting, i forkant av en utstilling, og noen ganger formulert med adresse til et forventet kritisk publikum – eller, man krever det av dem - at deres del av kontrakten er «å komme kunsten i møte». Ikke sjelden blir dette gnidd inn med et bastant «på kunstens egne premisser» som et definitivt punktum for all videre diskusjon. En brå parkering som effektivt stenger for alle andre eventuelle tilnærmingsmåter. På den ene siden for virkelig å skjerpe blikket til de oppmøtte. På den andre siden av slapp rutine og et ønske om minst mulig bråk. På den tredje siden – fordi det i ni tilfeller av ti er nettopp det som kreves. Fordi det ikke er noen annen måte å gjøre det på. Så er dette det tiende tilfellet, og jeg vil forslå en bypass-operasjon forbi tanken om et møte. Du er allerede en del av denne ekvasjonen, og sinnet ditt har for lengst flettet seg inn som den del av denne veven. Det er ingen sjokkerende konfrontasjon å spore, og det er heller en forunderlig form for gjenkjennelse som åpner for en dialog mellom menneske og teppe. Fordi du vet du har sett det før, men bare når du ikke var obs. Den gangen du la fra deg boken på nattoget og ble sittende våken og stirre ut av vinduet i flere timer, blinkingen av blålys som vekket deg den gangen politiet kom og hentet naboen din, og refleksjonen i øynene hennes den der gangen du med en gang visste at nå slo du henne jaggu på tjukka. Den type ting. Lag på lag av oppsamlet visuell erfaring, mot en på samme tid vennligsinnet, logisk og fullstendig nådeløs svart bakgrunn. Et mørke som i utgangspunktet er likegyldig, men jeg velger å se annerledes på det. Kanskje nettopp fordi dette er det tiende tilfellet, og fordi du vinner mest på å tenke over dine egne premisser innenfor disse rammene.

Matilde Westavik Gaustad har abstrahert det materialet drømmene våre er laget av, og markert et kunstnerisk oppholdssted på kanten av den uendelige natt vi kom fra og skal vende tilbake til. Noen vil ha det til at livet er et lys mellom to mørke. Det er selvsagt ikke noe man skal være så sikker på, og det å lese Samuel Beckett har bestandig gjort meg i godt humør sånn sett, og helt ærlig; jeg blir mer munter av å tenke på livet som noe mørkegrå grums mellom to lys. Eller som her, et mørke mellom to mørke, kontinuerlig utfordret av uventede fargeflater og sekundkjappe lyn.

Trondheim, 23. februar 2023
Tommy Olsson

SEBASTIAN HELLING 

DID YOU SEE ME?

Det er en konstant i arbeidet til Sebastian Helling, kanskje – overfladisk sett – lettest å se i insisteringen på kunstnerens signatur: S.H. Noe som stiller seg mer enn lovlig til for å bli misforstått hvis man ikke kjenner til kunstnerens bakgrunn. Vi skriver 2022 og det er ikke få billedkunstnere som deler denne bakgrunnen av nattlige tokt med spraymaling og adrenalin, men det Sebastian Helling har klart, og overhodet ikke gitt slipp på, er det å ha maktet å dra gatens realitet inn i samtidskunstens hvite kube, igjen og igjen. Dette var bestandig et spørsmål om hastighet, og det er ingen annen måte å gjøre det på; noen ganger får du bare signaturen, andre ganger er det ferdig når det er nødvendig å stikke av. Det rare med det er at det aldri blir feil, det som står igjen er uten unntak perfekt. Som om han er en av de få som på en måte er «touched», en av prototypene til den eneste og sanne guden. Jeg har helt ærlig aldri sett et bilde av han som ikke har gitt meg ereksjon og fått blodet til å koke. Hver eneste gang får jeg lyst til å finne meg noe tungt å løfte. Helst noen kilometer og i sprutregn. Jeg tuller ikke.

-Tommy Olsson-

KRISTIANSUND KUNSTHALL. 

Curated by Karl Edvin Endresen

Produced with support by Kulturrådet and

Møre and Romsdal Kunstsenter. 

JOSEFINE LYCHE 

STARGAZE

1: to gaze at stars

2: to gaze raptly or contemplatively

3: to daydream

In Lyches work we are met with a plethora of different expressions, but they do all have these defining characteristics that makes it a easily definable piece of Lyches: -they all contain biodegadable glitter.. 

Josefine Lyches Untitled Series is the foundation for this exhibition. A series that she has been working on since 2006 until present day. 

Anyone who has been in the presence of one of her Untitled Series works know that they are both mindbogglingly mesmerizing, beautiful and contemplative at the same time. Its tempting to see them as modern day Rothkos. Huge, expressive works, true, but they also do promote a kind of deep introspection in the viewer.  I think Tommy Olsson once called Josefine Lyches works Psychedellc Minimalism, and if he didn´, well then I guess I am now. 

-K-

KRISTIANSUND KUNSTHALL. 

Curated by Karl Edvin Endresen

Produced with support by Kulturrådet, Gjøco, Malia and Møre and Romsdal Kunstsenter. 

HERMAN MBAMBA

In Line With: a selection of drawings


In Mbambas colourful drawings we find that there is entwined in between all the colours, shapes and the lines, a discerning concern about the world we live in. 

Mbamba, maybe more known for his large paintings, is by o means a stranger to the medium of drawing. To the contrary: he is a master of his craft, as it always has been an integral part of who he is.

The a4 series of incredible 51 marker drawings all have intricate titles, often humorous, smart and insightful, taking the viewer even further in on Mbambas imagination and observations.

Through lines, colours and shapes he investigates the world surrounding him, and it is our priviledge to be able to take part of it. 

KRISTIANSUND KUNSTHALL. 

Curated by Karl Edvin Endresen

Produced with support by Kulturrådet and

Møre and Romsdal Kunstsenter. 

SINDRE FOSS SKANCKE 
En gjennomgang av forskjellige innfallsvinkler til et høyere nivå av en symbiotisk eksistens med betong, tåke og jern, bunnløse hav og endeløse fjell.

 

A walkthrough of different angles for a higher level of symbiotic existence with concrete, mist, and iron, bottomless oceans and endless mountains...is an exhibition of grand scale from one artist. Sindre has worked on painting his piece for a week in the gallery, and together with his paintings, he literally bombards us with impressions in this exhibition. Rust, glass, toxic chemicals and steel, paint, glue and plastic...it all melts together into some kind of abstract and grotesque landscape. 


26.11.21 - 07.01.22

 

KRISTIANSUND KUNSTHALL. 

Curated by Karl Edvin Endresen

Produced with support by M&R Fylkeskommune. 

KAREN NIKGOL
METAL GEAR GOETIA5000
29.10 - 18.11.2021

«METAL GEAR GOETIA5000»


THE DRAWINGS ⚔️🔩⚙️💿

The show includes 3 drawings based on alchemical and masonic working tools, each mirroring the face of the viewer. The drawings are based on the principles of birth, life and death, combining chrome aesthetics, graffiti, occultism and the idea of new age narcissism and artificial life.

The large and shiny drawings hold the space almost entirely on their own. Silver marker has been used to paint a sigil on the wall, and mirrors are placed around the gallery space. 

A portrait of Kim Kardashian in aluminum foil, drawn using a lighter to soot the foil. The symbols are in abundance, speaking the eternal tale of life, death and rebirth..

KRISTIANSUND KUNSTHALL. 

Curated by Karl Edvin Endresen

Produced with support by M&R Fylkeskommune. 

EGODEATH

11.09.21 - 10.10.21

Kristiansund Kunsthall presents 

Works by:

Amir Amadeus
A K Dolven
Linn Halvorsrød
Sebastian Helling
Joar Nango
Karen Nikgol
Josefine Lyche
Sindre Foss Skancke

 

"In the Wind of the mind arises the turbulence called I.
It breaks; down shower the barren thoughts.
All life is choked.
This desert is the Abyss wherein is the Universe. The Stars are but thistles in that waste.
Yet this desert is but one spot accursèd in a world of bliss.
Now and again Travellers cross the desert; they come from the Great Sea, and to the Great Sea they go.
As they go they spill water; one day they will irrigate the desert, till it flower.
See! Five footprints of a Camel!
V. V. V. V. V."

"Dust Devils"
fra The Book of Lies av Aleister Crowley

KRISTIANSUND KUNSTHALL. 

Curated by Karl Edvin Endresen

Produced with support by M&R Fylkeskommune. 

bottom of page